Az úticél és környéke

Sajóvelezd, Útvonal »

Damasa-szakadék bemutatása

Táv: 10 km (oda-vissza)
Gyalog közepesen nehéz útvonal, kerékpárral a széttaposott út miatt lehetetlen a közlekedés.

A Bükk hegységben, a Lázbérci Tájvédelmi Körzetben, Sajóvelezd, Uppony és Bánhorváti közelében található egy különleges hangulatú, lejtőcsuszamlás hatására kialakult természeti képződmény, a fokozottan védett Damasa-szakadék.

A látványos óidei kőzetekből (devon-karbon mészkő) felépült Upponyi-szorosban 25 kisebb barlang található, melyek főleg pleisztocén őslénytani leleteik miatt értékesek. A hegység ÉK-i részén szarmata andezit agglomerátum tömbökben található az ország második leghosszabb nem karsztos üregrendszere a lejtőcsuszamlás hatására kialakult Damasa-szakadék (170 m).

A szűk szikla szorost valószínűleg a XVIII-XIX. századi földrengések által kiváltott blokkcsuszamlások hozták létre. A mély patakvölgy mentén a víz által gyakorta átáztatott üledéken az andezittufa-takaró két hatalmas, valamint több kisebb tömbben lecsúszott a völgybe. A tömbök között a szűk, sötét hasadékokban gyakran még nyáron is lehet havat találni. Különös hangulatú rejtelmes hely ez, az embert könnyen magával ragadja a látvány. Nyáron a zöld lombokkal izgalmas és sejtelmes, ősszel fantasztikusan színes, télen komor és kemény.
A sziklatömbök alatt húzódik hazánk második leghosszabb összefüggő álbarlang-rendszere.

A terület része a Lázbérci Tájvédelmi Körzetnek, fokozottan védett, kedvelt kiránduló-hely. Megközelíthető a "kék kereszt" turista jelzésen. Az utóbbi időszakban a sok csapadék miatt megcsúszott a párkánytól a szakadékba vezető út több helyen, tovább nehezítve a megközelítést.

Megközelítés:
Sajóvelezd település központjából indulj dél felé, a pincesor mellett a köves úton, majd itt balra fordulva haladj tovább kb. 160 m-t, majd egyenesen tovább. Következő elágazásnál jobbra fordulj, és hamarosan beérsz az erdőbe, ahol az erdőgazdasági utat kell követni. Elhaladsz egy vadetető mellett, és következik egy elágazás, ahol balra menj, és kb. 450 m múlva jobbra, aztán 150 m után szintén jobbra. Ennél az elágazásnál halvány jelzések találhatók (piros nyíl és piros háromszög), amelyek elvezetnek a Damasa-szakadékhoz. A következő pontnál fordulj balra, a következőnél ismét balra, majd újfent balra haladj tovább, kb. 200 méter múlva megérkezel a Damasa-szakadékhoz és a ládához.

További 8 látnivaló a(z) Damasa-szakadék közelében és Sajóvelezd településen, illetve a környéken »

Kattints és fedezd fel!

Forrás: A fenti információk a(z) Damasa-szakadék kapcsolattartója által rögzített információ, utoljára frissítve: 2023.08.31

Hirdetés

A kornyeke.hu oldal működése érdekében sütiket (cookie-kat) használunk adatvédelmi tájékoztatónk szerint. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát az oldalon. Rendben